Juuls Pandje

Sinds november 2021 is Juuls landje uitgebreid met een pandje. Op deze locatie is de STAM-groep aanwezig, hebben wij een kleine sportschool en bieden wij ruimte voor creativiteit.


Klik door voor meer informatie

Projecten

Op het pandje worden verschillende activiteiten ondernomen zoals; houtbewerking, sporten en creatieve activiteiten. Natuurlijk kunnen er ook andere klus projecten gestart worden in het pandje. Zo werken wij op dit moment samen met project Groene Bouwhekken, voor wie wij het onderhoud doen.

Ruimte voor scholing

Naast onze STAM-groep komt er op dit moment twee keer in de week de remedial teacher langs om één op één les te geven aan de deelnemers. Een remedial teacher (ook wel RT'er) is iemand die extra ondersteuning aanbiedt aan leerlingen met bepaalde leer- en/of gedragsproblemen.

STAM: Schoolse Training en Activiteiten op Maat
 

Onze doelgroep gaat meestal niet of enkel gedeeltelijk naar school. We zijn daarom recent begonnen met het aanbieden van een ochtendprogramma op het pandje, om de schoolse- en sociale vaardigheden van de jongeren te (blijven) trainen. Omdat wij met 1 op 1 begeleiding werken, kunnen wij activiteiten op maat bieden, aangepast aan het niveau en de draagkracht van de jongeren.


De focus ligt nu eerst op het bieden van een vaste structuur met een vast tijdschema, waarbij ook ruimte is voor beweging en de individuele behoeften. Ieder heeft zijn eigen werkmap, met taken die aansluiten op de individuele interesses en mogelijkheden. Voor nu zijn dit vooral taken die zij al kunnen, om weer vertrouwen op te bouwen door succeservaringen op te doen. Er wordt langzaam gewerkt aan het steeds meer trainen van de executieve functies als: werkgeheugen, volgehouden aandacht, taakinitiatie, planning, metacognitie, emotieregulatie en meer. Wanneer de deelnemers bepaalde doelen hebben behaald en toe zijn aan de volgende stap, kan er ook instructie worden gegeven en gewerkt worden aan nieuwe leerdoelen op het gebied van schoolvakken. Dit zal gedaan worden door een gediplomeerd leerkracht. We willen hiermee bereiken dat de deelnemers stapje voor stapje het vertrouwen krijgen om weer terug te keren naar een vorm van onderwijs.


Naast het werken aan schoolse taken, worden er ook sport- en spelactiviteiten aangeboden, voor het aanleren van sociale vaardigheden. Onze deelnemers hebben vaak een grote intrinsieke motivatie voor beweging. Tijdens de activiteiten kunnen we werken aan bijvoorbeeld omgaan met winst/verlies, overleggen, samenwerken, emotieregulatie, conflicten oplossen en opkomen voor je eigen mening. Ook hier kunnen wij door de individuele begeleiding inspelen op gedrag en samen met de deelnemers kijken wat er bij hen gebeurt en wat zij nodig hebben om weer positief deel te kunnen nemen aan de activiteit, samen met een groep andere jongeren.


Later zal het ochtendprogramma steeds meer uitgebreid worden, met betekenisvolle activiteiten in de middag als houtbewerking, koken en natuurlessen.